Woensdag 10 Juli
WTC/e Brainport richt zich met academy op nieuwe generatie
Netwerken is voor ondernemers belangrijk. Het opent deuren naar nieuwe zakelijke kansen, waardevolle connecties en inspirerende samenwerkingen. Ideeën uitwisselen en waardevolle relaties opbouwen, blijkt met persoonlijk ontmoeten nog altijd van een enorme meerwaarde, ook met de upcoming digitalisering en het online netwerken.
Maar hoe combineer je deze twee werelden? Hoe gaat de nieuwe generatie Z invulling geven aan het opbouwen, onderhouden en uitbreiden van hun netwerk? En hoe zorgen we er voor dat de diverse generaties elkaar weten te vinden, om zo van elkaar te leren? In samenwerking met WTC/e Brainport leden MyTalentBoard, De Leerfabriek en jonge ondernemers is een heuse Academy ontwikkeld. Een programma waarbij vooral het met elkaar en van elkaar leren centraal staat.
Thema’s 21st century skills als basis
Uitgangspunt voor het programma zijn een aantal belangrijke thema’s uit het 21st century skills-model. Een model dat als doel heeft om de nieuwe generatie zo goed mogelijk voor te breiden op de snel veranderende maatschappij. “Uit dit programma zijn drie thema’s genomen waar we ons programma op toe gaan spitsen: Samenwerking, leiderschap en creatief denken. Drie aspecten waar wij van denken dat ze de nieuwe generatie ondernemers verder kunnen helpen”, verduidelijkt Dian Loomans, manager Business Clubs WTC/e Brainport.
Samenwerken, leiderschap ontwikkelen en creatief kunne en durven denken
“Samenwerken is een cruciale vaardigheid voor iedereen op de werkvloer en de ondernemers van morgen in het bijzonder. Het leidt niet alleen tot een efficiëntere manier van werken, maar je inspireert elkaar ook. Kijken we naar leiderschap is het vooral belangrijk dat je mensen kunt motiveren en in hun kracht zetten, zodat ze het beste uit zichzelf halen. Maar ook sturing geven aan je organisatie in een dynamische en snel veranderende wereld is een uitdaging die de nieuwe generatie aan zal moeten gaan. En het is die dynamiek die vraagt om een creatieve manier van denken. Nieuwe dingen bedenken of bestaande processen verbeteren lukt alleen als je er oog voor hebt en dat willen we op de academy stimuleren.”
Wederzijds voordeel
Maar het programma biedt volgens Lianne van den Boogaard, directeur van WTC/e Brainport ook aan de ervaren leden een mooie uitdaging. “Wij geloven er sterk in dat de ervaren ondernemers en de nieuwe lichting van elkaar kunnen leren. Daarom is elkaar ontmoeten in een ontspannen setting een belangrijk onderdeel. Waarbij we vooral het ‘learning by doing’ willen stimuleren. Dus ga actief met elkaar aan de slag en leer elkaar kennen en leer van elkaar. Wat verwacht je van elkaar en wat moet de een doen om de ander zo goed mogelijk te laten renderen, bijvoorbeeld in de rol van werkgever en werknemer, als collega’s, maar ook in een leverancier/klantrelatie. Dat is de uitdaging waar de deelnemers aan de academy voor staan.
Krachtig netwerk
“Wij als WTC/e Brainport willen dit zo goed mogelijk faciliteren waarbij we niet alleen kunnen putten uit meer dan veertig jaar ervaring, maar ook ons regionale, nationale en internationale netwerk (300 WTC’s in meer dan 90 landen, red) kunnen inzetten. En dat in combinatie met een aantal partners, leden van WTC/e Brainport, die weten hoe ze trajecten als deze op een goede en professionele wijze kunnen begeleiden. Met als doel om de generatiekloof zoveel mogelijk te verkleinen op een wijze dat iedereen het beste uit zichzelf haalt, maar ook de ander helpt het beste in zichzelf naar boven te halen.”