Vrijdag 22 Maart

Wie open staat voor verandering, is klaar voor de toekomst

U heeft als ondernemer de plicht om uw bedrijf op een goede wijze naar de toekomst te leiden. En als werknemer de plicht om daar aan mee te werken. Daarom raad ik u aan om vooral niet te blijven doen wat u doet. Ook al bent u nu succesvol. Die fout hebben namelijk al velen voor u gemaakt. De wereld om ons heen verandert in een razendsnel tempo en het is zelfs niet voldoende om bij te blijven. Succesvolle ondernemers zijn ondernemers die de ontwikkelingen voor zijn. Hoe u dat doet? Door open te staan voor verandering. Door nieuwsgierig te zijn naar wat er is, maar vooral naar wat nog komen gaat.

En wie kan u dat beter vertellen dan de nieuwe generatie. Geef daarom deze generatie de ruimte om samen met u het beleid te bepalen. Een krachtige mix van senioriteit en jeugdige durf die leidt tot vernieuwing en verandering. Bang dat het fout gaat? Laat  me u dan de woorden van topman Richard Branson meegeven: Screw it, let’s do it!!

Richard van Hooijdonk is een veelgevraagde spreker. De trendwachter en futurist nam de aanwezige ondernemers, tijdens de Top business Lunch van WTC/e Brainport in samenwerking met High Tech Campus Eindhoven, Mikrocentrum en gemeente Eindhoven, mee in zijn kijk op de toekomst. Een toekomst die mede bepaald zal gaan worden door de mate waarin nieuwe technologieën als bijvoorbeeld generatieve AI en alle daaraan gelieerde toepassingen hun plaats zullen gaan innemen in ons leven. Van Hooijdonk spreekt dan ook van een grote gamechanger in hoe de samenleving zich al gaan ontwikkelen. Aan de hand van voorbeelden laat hij zien hoe de nieuwe technieken zowel in positieve als negatieve zin voor grote veranderingen kunnen zorgen. Waar AI de gezondheidzorg bijvoorbeeld een enorme kwaliteitsimpuls kan geven, kan er door iemand met verkeerde intenties een oorlog mee ontketend worden. Bijvoorbeeld doordat er niet van de waarheid te onderscheiden fakenews kan worden verspreid.  En we weten allemaal dat mensen, landen, regeringen en regimes zijn die het bewust of onbewust niet zo nauw nemen met de waarheid. Kortom, wat allemaal kan, mag en wenselijk is, bestaat  letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil.

Zoals ook de ondernemer binnen zijn bedrijf kritisch moet kijken hoe en in welke mate hij bijvoorbeeld AI een plek geeft binnen zijn organisatie. Wat de ondernemer volgens van Hooijdonk in ieder geval niet moet doen, is de deur dichtgooien en de nieuwe ontwikkelingen compleet negeren. Wie namelijk geen oog heeft voor de ontwikkelingen in de wereld en veranderingen in de markt zal de slag onherroepelijk gaan verliezen.

En om er vervolgens zeker van te zijn dat er te allen tijde kort op de bal gespeeld kan worden, raad van Hooijdonk aan om als organisatie onderdeel te worden van zogenaamde zakelijke ecosystemen. Via deze systemen kunnen slimme bedrijven de kracht van een breed scala aan partners benutten. Partners met elk verschillende vaardigheden, ervaring, capaciteit, kennis, kunde en netwerken. Daarnaast is het slim om je te omringen met jonge mensen die vaak veel beter op de hoogte zijn van de ontwikkelingen omdat ze nog met een open mind naar de wereld kijken. Ze zijn nieuwsgiering en optimistisch. Denken in kansen in plaats van bedreigingen. Vaak vinden ze  persoonlijke ontwikkeling en groei belangrijk en zien de beloning die voortvloeit uit hun inspanningen veel meer als een gevolg van hun inzet dan als een doel op zich. Daarom is het ook belangrijk dat de nieuwe generatie de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Om te spelen en te ontdekken in de proeftuin die de werkomgeving is. En als dat niet kan of past binnen de bestaande structuur van de organisatie, durf dan die omgeving te creëren in zogenaamde labs. Omgevingen waar je kunt experimenteren zonder dat je wordt afgerekend op de zaken die onherroepelijk niet goed gaan als je met iets nieuws aan de slag gaat. Wie niet waagt, wie niet wint. Maar dat wil niet zeggen dat je daarmee ook per definitie het verlies uitsluit. De toekomst is aan degene die openstaat voor verandering.