Woensdag 20 December

Schoon, scherp, maar ook heel slim

“Waarom doen we de dingen zoals we ze doen en hoe zorgen we er voor dat we de dingen steeds blijven verbeteren? Het vinden van de antwoorden op deze twee vragen is de uitdaging die we elke dag binnen CSU aangaan. En dat doen we niet alleen, daar nemen we ook onze partners en relaties zoveel mogelijk in mee. En dan zie je dat je als bedrijf hele mooie stappen kunt maken. Oók of beter gezegd juíst in een branche die te boek staat als conservatief. Wij laten als CSU echter zien dat hot-items als duurzaamheid, digitalisering, maar ook het vinden, binden en boeien van mensen juist heel veel kansen bieden.”

Ward Kolman, Directeur Concernrelaties binnen CSU, is helder in zijn boodschap: de schoonmaakbranche mag als behoudend te boek staan, de manier waarop werkomgevingen worden schoongemaakt en onderhouden verandert bij wijze van spreken iedere dag. “Neem de opkomst van het hybride werken. Mensen bepalen meer en meer zelf of ze naar hun werkplek komen en hoe ze vervolgens deze werkplek benutten. En ze veranderen hun planning daarbij met grote regelmaat. Dan is het logisch dat dit gevolgen heeft voor de mate waarin de werkplek of bijvoorbeeld een vergaderruimte, toilet of bedrijfskantine gebruikt en dus vervuild wordt. Dan vinden wij het niet meer dan logisch dat we daar onze dienstverlening zoveel mogelijk op aanpassen. Complex? Misschien op het eerste oog wel, maar tegelijkertijd weten we dat het ook vooral een kwestie is van goed inregelen. Vaak kom je in nauw overleg met de opdrachtgever en de mensen op de werkvloer tot hele efficiënte oplossingen. Uiteindelijk is het doel om schoonmaak efficiënter en transparanter te maken. Daarmee verhogen we niet alleen de klanttevredenheid, maar ook vergroten we het werkplezier van onze ruim 28000 medewerkers (verdeeld over CSU, Tzorg, de thuishulp-organisatie binnen het concern en Zizo dat zich richt op huishoudelijke taken bij mensen thuis).”  

Innovatie en creativiteit geen doelen op zich

Kolman: “We zijn en blijven een mensgerichte organisatie en hebben onze medewerkers elke dag keihard nodig om ons werk goed te kunnen doen. Het op een professionele wijze ondersteunen van onze mensen heeft voor ons daarom topprioriteit. Alles wat we doen aan innovatie en elke creatieve oplossing die we met elkaar bedenken, moet een meerwaarde bieden voor onze medewerkers. Want als zij hun werk zo optimaal mogelijk kunnen doen, is een tevreden opdrachtgever een logisch gevolg en is de continuïteit en gezonde groei vanzelfsprekend.”

Een goed voorbeeld van een innovatie waar zowel de organisatie, de medewerkers als de opdrachtgevers hun voordeel mee kunnen doen is schoonmaak via een app. Met deze app krijgt iedereen inzicht in wat er speelt in een gebouw. Kolman: “Onze schoonmaakmedewerkers verzamelen namelijk data in de app. Ze noteren onder andere vervuilingsgraden, defecten en wanneer en waarom een schoonmaak niet heeft plaatsgevonden. Enerzijds helpt het ons een gebouw efficiënter schoon te maken, anderzijds kunnen wij onze medewerkers en materialen beter inzetten. En dat draagt weer bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. Data gestuurde schoonmaak bespaart namelijk water, energie en schoonmaakmiddelen. Het kan op jaar- of contractbasis echt een verschil in de uitstoot maken.”

Meer dan schoonmaken

“Uiteindelijk is ons streven om elke keer weer nieuwe perspectieven te creëren die bijdragen aan gezonde, veilige, duurzame en gastvrije werk- en leefomgevingen. Zowel voor onze medewerkers als voor onze opdrachtgevers. En dat is een stevige uitdaging, die we met elkaar aan willen gaan. Dat doen we niet alleen binnen onze bedrijven, maar ook door co-creaties en samenwerkingen aan te gaan met externe partners. Zo zien we onderwijsinstellingen en partners uit de facilitaire keten als belangrijke sparringpartners. Dat resulteert dan weer in allerlei mooie initiatieven als de CSU Innovatie Award, de CSU Innovatie Boost, het CSU Congres, het project Tell Me More en het Nationaal  Onderzoek Facilitaire Innovatie. Maar binnen de Brainport regio zijn we ook met veel genoegen partner van bijvoorbeeld WTC/e Brainport. Als Platinum member maken we actief deel uit van het netwerk dat daarmee verbonden is. We waarderen de open structuur van het WTC/e en de kwaliteit van de bijeenkomsten is hoog. Daarnaast is het een netwerk van gelijkgestemden. De gedachte dat we het in deze regio voor, door en met elkaar moeten doen, leeft  sterk. Een manier van ondernemen die wat mij betreft feilloos aansluit bij de kernwaarden die wij binnen onze bedrijven koesteren en dus een lidmaatschap met meerwaarde.”