Woensdag 17 Mei

Succesvol ondernemen in het buitenland? Verdiep je in de klant en het land

Wat als Premier Joop den Uyl in 1973 niet had aangekondigd dat Nederland economisch de broekriem aan moest halen naar aanleiding van de oliecrisis? Dan was Bavaria (inmiddels omgedoopt tot Swinkels Family Brewers) waarschijnlijk nooit de grenzen over gegaan. En wat zou dat hebben betekent voor de groei en succes van de Lieshoutse bierbrouwer? Anno 2023 is namelijk maar liefst 75 procent van de omzet afkomstig vanuit ‘de rest van de wereld’. Het geheim achter het succes van deze succesvolle buitenlandse strategie volgens Peter Swinkels, oud-ceo van Swinkels Family Brewers? ‘Sta niet meteen klaar met een belerend vingertje, maar accepteer dat zaken in het buitenland anders gaan. Sla de brug en je kunt succesvol zakendoen in elk deel van de wereld.’

Daarmee gaf Swinkels een mooie aftrap voor een succesvolle bijeenkomst van WTC/e Brainport met als thema ‘de wereld aan tafel in Brainport Eindhoven’. Voor en door ondernemers en representanten, waaronder een aantal Honorair Consuls en als speciale gast de ambassadrice van Noord-Macedonie, H.E. Mrs Beti Jacheva. In diverse settings maakten zij kennis met elkaar en werd er kennis en ervaringen uitgewisseld over de gewoonten en gebruiken van onder andere België, Duitsland, Oekraïne, Letland, Slovenië, Frankrijk en Noord-Macedonië. Dit alles met als doel om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen als je als ondernemer zaken zou willen doen in een land dat je niet kent. Tot slot was er een speciale tafel waar ondernemers werden geattendeerd op het feit dat ook partners van internationale kenniswerkers zeer waardevolle medewerkers zouden kunnen zijn.

Maar voor dat de gasten met elkaar in gesprek gingen was er eerst nog een warm welkom door vicevoorzitter Tiny Sanders die al vele jaren een warme relatie onderhoudt met Keynote speaker Peter Swinkels, onder andere in de tijd dat ze samen Europa doorkruisten als vertegenwoordigers van Voetbalclub PSV. Maar ook als topman van Campina maakten Sanders het nodige mee tijdens zijn internationale zakenreizen, waar hij dan ook met een mooie anekdote aan refereerden.

En mooie anekdotes had natuurlijk ook Peter Swinkels die, toen het Brabantse Bavaria besloot de grenzen letterlijk en figuurlijk te verleggen, op tal van plaatsen kwam om zaken te doen daarmee de basis leggende voor de internationale speler die Swinkels Family Brewers heden ten dage is

Aan de hand van sprekende voorbeelden, onder andere tijdens een zakentrip naar Nigeria en zijn bezoek met PSV aan Rusland, was de boodschap van Swinkels duidelijk: verdiep je vooraf in het land waar je naar toe gaat en wees ter plaatste oprecht geïnteresseerd in de mensen die je ontmoet. Geef hen de ruimte om hun verhaal te doen en begin niet direct over je bedrijf, product of dienst en/of jezelf. Overbrug de culturen en je zult succesvol zijn. En dat geldt niet alleen voor de overbrugging naar buitenlandse zakenpartners, maar ook voor de brug tussen generaties binnen je eigen bedrijf. Vergeet nooit dat je het bedrijf dat je runt in bruikleen hebt van de volgende generatie. Als je dat als ondernemer kunt, is continuïteit en zakelijk succes verzekerd. En tot lost: neem op tijd afscheid, want onder een grote eik groeit niets.”

Na deze wijze raad was het tijd om in de vorm van kennis(makings)tafels met elkaar in gesprek te gaan. De tafels waren op land ingedeeld en elke tafel werd voorgezeten door een tafelvoorzitter die het land in kwestie alsook de gebruiken en gewoonten goed kennen. Ook wat betreft de zakelijke etiketten. Het zorgde voor twee meer dan interessante gespreksrondes die, door de moderator van deze middag, teweten Roland van Marlen, qua tijd resoluut in goede banen werden geleid. Kort onderbroken door een interessante presentatie van Wim Naudé die hét systeem om razendsnel je exportpotentie in kaart te brengen voor een bepaald product en/of land, teweten AEXI introduceerde en een goed inzicht gaf in het gegeven dat data pas informatie wordt als je er actief mee aan de slag gaat. Naudé maakte daarmee de middag compleet en zorgde er voor dat Van Marlen in zijn slotwoord, en na een korte ronde langs alle landen niet anders kon concluderen dat de wereld succesvol aan tafel had gezeten en dat de bijeenkomst meer dan geslaagd was. Waarna er feestelijk werd geproost met een passend export-biertje.”