Woensdag 09 November

Eindhoven Airport District ondergaat metamorfose komende twintig jaar

EINDHOVEN - ‘Eindhoven Airport District’ staat de komende decennia voor stevige uitdagingen. Onder meer het bedrijventerrein bij de luchthaven is na 35 jaar aan verbetering toe; gebouwen hebben …

EINDHOVEN – ‘Eindhoven Airport District’ staat de komende decennia voor stevige uitdagingen. Onder meer het bedrijventerrein bij de luchthaven is na 35 jaar aan verbetering toe; gebouwen hebben achterstallig onderhoud en ook de kwaliteit van de openbare ruimte laat te wensen over. 

Dat en veel meer staat in een ‘gebiedsvisie’ voor de omgeving van de luchthaven. Het gebied rondom Eindhoven Airport, inclusief het bedrijventerrein, de luchtmachtbasis en Flight Forum, heeft als  ‘entree’ van de Brainportregio onvoldoende kwaliteit en samenhang. 

Om verbeteringen de komende decennia vorm te kunnen geven hebben de gemeente Eindhoven, Eindhoven Airport, Vliegbasis Eindhoven, de provincie en Flight Forum de handen ineengeslagen. In de deze week gereedgekomen Gebiedsvisie Eindhoven Airport District  zijn de toekomstplannen tot 2040 in kaart gebracht.

World Trade Center

In januari wordt de visie ter goedkeuring voorgelegd aan de Eindhovense gemeenteraad, waarna de eerste concrete projecten kunnen worden opgestart, aldus wethouder Monique List. Een daarvan is de vestiging van een World Trade Center tegenover de luchthaven; een wens van Eindhoven Airport. 

,,Twee, drie jaar geleden zijn we met de ontwikkeling van deze visie van start gegaan, vanuit het collectief gevoel dat er zoveel méér mogelijk is in dit gebied: een belangrijke toegangspoort naar Brainport”, licht List toe. 

Meer groen, sportvoorzieningen en goede infra voor fietsers

In de visie wordt onder meer gepleit voor meer groen, plekken waar gesport kan worden -zoals een ‘beweegplein’- én goede infrastructuur voor fietsers en voetgangers. 

Het openbaar vervoer moet meer ruimte en kwaliteit krijgen, ook om er voor te zorgen dat meer mensen dan nu met trein en bus naar het vliegveld komen. In de nabije toekomst gaat een zelfrijdend duurzaam HOV-voertuig via de ‘Brainportrail’ bedrijventerreinen waaronder het Goederendistributiecentrum in Acht en Brainport Industries Campus (BIC) en het Centraal Station in Eindhoven met elkaar verbinden. 

Short stay

Ook op Flight Forum valt het nodige te verbeteren. Veel kantoorruimte staat er leeg. En als ASML zijn plannen doorzet om alle kantoorfuncties -ook die op Flight Forum- te concentreren op de Run in Veldhoven, wordt die leegstand alleen nog maar groter. 

Om die ruimte in te vullen wordt gedacht aan ‘short stay’ huisvesting, onder meer bedoeld voor personeel van de luchtmachtbasis. Zij kunnen hier straks voor een periode van maximaal zes maanden wonen (minimaal twee weken, om concurrentie met hotels te voorkomen). Op Vliegbasis Eindhoven zijn diverse internationale organisaties actief, zoals het European Air Transport Command (EATC), die hun activiteiten -en daarmee de personele bezetting- de komende jaren fors willen uitbreiden. 

Als we allemaal op de huidige manier verder gaan om op het werk te komen, inclusief al die nieuwe mensen die in de regio komen wonen, gaat dat niet lukkenMonique List , wethouder Eindhoven

Om te voorkomen dat de omgeving van de luchthaven straks compleet vastloopt door het groeiend woon-werkverkeer, wordt in samenwerking met de bedrijven in de omgeving gesleuteld aan een ‘mobiliteitsdeal’. ,,Als we allemaal op de huidige manier verder gaan om op het werk te komen, inclusief al die nieuwe mensen die in de regio komen wonen, gaat dat niet lukken”, zegt List. 

Shuttles 

,,Vandaar dat we in overleg met vertegenwoordigers van de bedrijventerreinen afspraken gaan maken over de inzet van openbaar vervoer en duurzame mobiliteitsoplossingen”, aldus List. Ze wijst in dit verband op de shuttles die door ASML sinds kort voor het vervoer van zijn werknemers worden ingezet tussen het E3-strand en de Run. 

Bron: Rob Burg, Eindhovens Dagblad