Donderdag 12 September, 16:00 - 20:00

‘De wereld aan tafel in Brainport’

  • nlinbusiness.com
  • ste languages
  • wtc/e brainport

When I want something from you, I speak English. When you want something from me Bitte Sprechen Sie Deutsch.

Dit citaat van oud-Bondskanselier Willy Brandt van Duitsland is de essentie van een zeer geslaagde bijeenkomst van WTC/e Brainport in samenwerking met NLinBusiness.com en STE Languages. Met als locatie het Philips Stadion, waar het internationaal opererende PSV haar thuiswedstrijden speelt, gingen ondernemers uit de regio aan tafel met elkaar, maar ook met ambassadeurs en honorair consuls van diverse landen, om zo beter voorbereid zaken te kunnen doen in het buitenland. Immers, uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 5 MKB-bedrijven terughoudend is om internationaal zaken te doen. Terwijl nieuwe markten tal van voordelen en kansen kunnen bieden. Met een divers programma waaronder inspirerende sprekers en met ‘tips en tricks’ van een aantal ervaren ondernemers, die zelf succesvol in het buitenland opereren, kwam de wereld aan tafel.

Een wereld die heel veel kansen biedt als je letterlijk en figuurlijk de taal van je relaties spreekt. Bereid je daarom goed voor. Ieder land heeft zijn eigen cultuur, gewoonten en gebruiken. Wie internationaal onderneemt, krijgt hiermee te maken. Je kans op internationaal succes groeit wanneer je niet alleen de taal spreekt, maar ook weet waar je rekening mee moet houden. Een heldere boodschap en daarmee een inspirerende bijeenkomst, die nog een extra dimensie kreeg door de kick off van Brainport voor MKB. Een initiatief van Brainport Development, WTC/e Brainport, Kempisch Ondernemers Platform en Innovatiehuis de Peel.

Taal spreken is iets anders beheersen

De aftrap van de middag werd gegeven door Mathilde Lageman en Wilfried Gradus van STE Languages,  Met hun jarenlange ervaring vanuit het  taleninstituut gaven zij een aantal nuttige tips die zeker bij kunnen dragen aan zakelijk succes buiten de landsgrenzen. Zo bleek dat het spreken van een taal, iets anders is het dan het beheersen van een taal. Zelfs het niveau van het gangbare Engels of Duits en in sommige gevallen Frans, is vaak niet meer dan gemiddeld. Wat tot misverstanden kan leiden. Zo is de beleefde Engelse uitspraak that’s interesting’ eigenlijk een signaal dat de andere partij er juist geen interesse in heeft. Of het aanspreken van een Duitse relatie met ‘du’ mag pas als de andere partij aangeeft dat dit kan en mag. En verdiep je ook in de gewoonten en gebruiken van het land of de streek waar je naar toe gaat. Een fout die als onbeleefd wordt gezien, is snel gemaakt, maar niet zo snel hersteld. En onze directheid wordt ook vaak niet gewaardeerd, dus is geduld ook een schone zaak als je succesvol zaken wil doen.

Glocal, wereldwijd met lokaal netwerk

Een ondernemer die al snel in de gaten had dat je lokaal moet opereren als je globaal succes wilt hebben, is Frank van de Ven. Met zijn bedrijf i-team Global heeft hij een netwerk opgezet waarbij lokale ondernemers/partners en medewerkers (in dienst van i-team Global) die producten en diensten van het Eindhovense bedrijf op lokaal niveau onder de aandacht brengen. Zij richten zich daarbij op schoonmaakmedewerkers wereldwijd. Het doel is om door innovaties het werk van de schoonmaker te verlichten en te verbeteren. i-team Global werkt ‘Glocal’, wereldwijd met een lokaal netwerk. Daarmee spreek je automatisch de taal van de mensen en krijg je uit de eerste hand de informatie die weer kan worden gebruikt in de bedrijfsstrategie. Deze korte lijnen zorgen voor een efficiënte en dus kostenbesparende werkwijze, maar dragen ook bij aan een beter resultaat.

Want uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat een investering in het buitenland ook rendeert. Dat kan door import en/of door export. Maar in beide gevallen is het belangrijk dat je goed beseft waar en ook met wie je zaken doet. Zo bleek tijdens de paneldiscussie waar naast Frank van de Ven ook Winny Hoffmann (Hoffmann Groep), Roland van Marlen (InnoFaith) en Anton van Limpt (Bestronics) deelnamen. Elk van hen had zo zijn eigen ervaringen met internationaal zakendoen. Van België en Duitsland tot aan de VS, China en de Emiraten. Elk land, en in geval van de VS en China, elke staat of streek heeft zijn eigen gewoonten en gebruiken. Verdiep je daar dus in. Besef dat in Duitsland een contract een contract is, dat de VS een multiculturele samenleving is en je daar, bijvoorbeeld in een reclame-uiting, rekening mee moet houden. Je geen zaken moet doen met China zonder er zelf geweest te zijn. En in de Emiraten zijn het uiteindelijk de sjeiks die niet alleen beslissen of, maar ook wanneer de deal beklonken wordt. Het is maar dat je het weet.

Want dat niet altijd iets is wat het lijkt, daar kan Nick de Graaf manager Partnerships & New Business namens PSV, over meepraten. In een boeiend betoog zette hij de internationale groeistrategie van de Eindhovense voetbalclub uiteen. Een strategie die naast een sportieve ook een zakelijke component in zich heeft. De samenwerkingen met clubs uit onder neer Mexico, de VS en Brazilië zijn er niet alleen op gericht om sportief elkaar vooruit te helpen. De samenwerkingen hebben ook als doel om enerzijds partners en sponsoren in contact te brengen met het bedrijfsleven aldaar, anderzijds om bedrijven uit deze landen als partner of sponsor aan PSV te koppelen. Een traject wat met vallen en opstaan gepaard gaat. Een traject ook dat de nodige investeringen vraag. Niet alleen financieel, maar ook qua tijd en energie. Dit ondervond Nick toen de samenwerking met de Mexicaanse club Chivas officieel was bezegeld. Na de ondertekening bleef het geruime tijd stil vanuit de burelen van Chivas. Pas toen hij investeerde in de persoonlijke relatie met de contactpersonen aldaar werden de Mexicanen concreet en de lijnen direct en kort. Inmiddels is er een prima relatie met de club en het land van Hirving Lozano. Een hele mooie en grote markt om zaken op te doen, mits je er de wegen kent. Een belangrijke constatering aan het einde van een boeiende bijeenkomst

 

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement