Woensdag 03 Juli, 16:00 - 20:00

“WTC/e MKB Ondernemers van het jaar” | Top Business Event!

  • wtc/e brainport
  • platinum
  • cobalt
  • lithium

WTC/e Brainport zet twee familiebedrijven in het zonnetje

Thijs Heezen en Eline Brouwers MKB ondernemers van het jaar 

Met als thema ‘Midden in de Roos’ sloten de leden van  WTC/e Brainport het eerste deel van het ondernemersjaar 2024 af. Traditiegetrouw gebeurde dit met de benoeming van de WTC/e Brainport Ondernemersprijzen. In de sfeervolle ambiance van Het Ketelhuis werden Thijs Heezen (M.Heezen BV) en Eline Brouwers (Brouwers Lichtreklame) respectievelijk benoemd tot MKB Ondernemer van het jaar 2024 en Young Professional Of the Year 2024. Waarmee nogmaals helder werd hoe belangrijk familiebedrijven zijn voor het ondernemers-DNA van de regio. “Het was geen bewuste keuze, maar het is natuurlijk geen geheim dat we binnen WTC/e Brainport de familiebedrijven een warm hart toedragen. Zowel Thijs als Eline hebben er voor gekozen om in het familiebedrijf te stappen om, geheel op hun eigen wijze, de continuïteit van de beide bedrijven te waarborgen. Mede daardoor zijn de benoemingen meer dan verdiend”, licht Lianne van den Boogaard, directeur WTC/e Brainport toe.

En dus ontvingen Thijs en Eline uit handen van hun voorgangers, Edwin Welner (Youseeq) en Matthijs van der Linden (ArtinSign) de WTC/e speld, de wisselbokaal en oorkonde horende bij de benoeming. Een erkenning waar ze niet alleen beiden zeer verguld mee waren, maar ook zeer bewust hun omgeving in betrokken. ‘We kunnen het namelijk niet alleen, we doen het samen’. Iets wat ook nog eens werd benadrukt door Stijn Steenbakkers, wethouder economische zaken van de gemeente Eindhoven die een woordje richten aan Thijs. “Het is een benoeming om trots op te zijn. Net zoals wij trots zijn dat we een mooie familiebedrijf als M. Heezen BV binnen onze gemeentegrenzen mogen huisvesten. ‘Het is een bedrijf dat in alle opzichten de ondernemerswaarden van de stad en regio vertegenwoordigd’.

Jurgen Brouwers sprak vervolgens, als trotse vader en directeur van Brouwers Lichtreklame, zijn dochter Eline hartverwarmend toe. ‘Eline, heel goed gedaan. Je bent in de afgelopen jaren gegroeid als professional en als mens. En daar mag jij op jou beurt weer trots op zijn. Want het was, zeker in het begin, niet gemakkelijk om je plek te vinden in het bedrijf. Maar inmiddels kan ik wel zeggen: ‘je bent een meisje van de club’ geworden. Niet alleen binnen Brouwers Lichtreklame, maar ook binnen het WTC/e.’

De wondere wereld va de Efteling

Maar er was meer. Koen Sanders, directeur Commercie, Creatie en Ontwikkeling, nam op een onderhoudende wijze de aanwezige ondernemers mee in de wondere wereld van de Efteling. Zonder de magie van verwondering te verbreken (‘iedereen heeft wel een mooie herinnering aan een bezoek aan de Efteling’), gaf hij een inkijk in de filosofie van een van de meest wonderlijke pretparken in Europa en misschien wel van de wereld. Door trouw te blijven aan de kernwaarden van de Stichting Natuurpark de Efteling, slaagt het park er in om autonoom te groeien in goed overleg met hun stakeholders.

Inmiddels staan 3300 medewerkers op de schouders van de founding fathers van de Efteling. Reinier van der Heijden (Toenmalig burgemeester van Loon op Zand waar Kaatsheuvel onderdeel van uitmaakt) besloot ooit dat er een sprookjesbos moest komen als antwoord op de werkloosheid en economische malaise ten gevolgde kenmerkte van de leerindustrie. Hij vroeg Peter Reijnders (werkzaam bij Philips en cineast) om mee te denken. Samen benaderden zij uiteindelijk Anton Pieck (illustrator), die met zijn specifieke stijl de grondlegger is van de nog altijd onmiskenbare look and feel van de attracties van de Efteling,  met het sprookjesbos als oudste en meest aansprekend voorbeeld).

En hoewel de tijden zijn veranderd, de wereld sneller is geworden en de wensen en eisen van de moderne bezoeker anders zijn geworden, zijn de kernwaarden van dit drietal altijd overeind blijven staan. De Efteling moet ontspanning bieden aan iedereen en iedereen is welkom. Daarnaast moet de wondere wereld van de Efteling in elk opzicht voor iedereen toegankelijk zijn. Om dit waar te maken wordt er samengewerkt met tal van organisaties. Maar de grootste kracht van de Efteling zit in de bereidheid van elke medewerker om de bezoeker, groot of klein, de dag van zijn of haar leven te bezorgen. Zo worden herinneringen gemaakt en gekoesterd met behoud van de kernwaarden.

Een pakkend verhaal dat indirect ook refereerde aan de kernwaarden ‘samen bereik je meer’ van een mooi familiebedrijf. Wie daar ook over mee kan praten is de kersverse voorzitter van WTC/e Brainport Chayenne Muller. Ook zij is opgegroeid met het familiebedrijf dat inmiddels is opgegaan in SRBA Group. Een nieuw bedrijf, maar met dezelfde kernwaarden. Sinds kort heeft zij binnen WTC/e Brainport het stokje overgenomen van Lars van der Hoorn. In deze nieuwe rol feliciteerde zij natuurlijk de ondernemers van het jaar en wenste zij iedereen een goede zomer en goede vakantie toe, waarbij ze de verwachting uitsprak iedereen weer vol energie terug te zien na de zomer.  Waarna een mooie afsluiting van de zomerborrel ingezet kon gaan worden.

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement