Donderdag 18 April, 16:30 - 19:30

Een Win-Win Strategie voor Verduurzaming en Geld verdienen

  • cobalt
  • platinum

B.-Home van Brabantia, een prachtige locatie waar Duurzaam met een hoofdletter D wordt geschreven. Gastheren Gijs Lathouwers, COO van Brabantia en Rens Peijenburg, wethouder duurzaamheid van de gemeente Valkenswaard, die er beiden van overtuigd zijn dat we de wereld te leen hebben van de nieuwe generaties.  Hun boodschap: duurzaamheid niet alleen iets is wat je moet doen, maar ook wat je moet zijn. Je doet het samen. Tot slot, een aantal sprekers die vanuit diverse invalshoeken inzichten gaven hoe om te gaan met de uitdagingen die de energietransitie en in het bijzonder de netcongestie met zich meebrengen. Dit waren de  ingrediënten voor een geslaagd seminar van WTCE/Brainport, Gemeente Valkenswaard,  Brabantia, Kempisch Ondernemers Platform (KOP) , Coöperatie Bedrijventerreinen Valkenwaard  en Samenwerking A2-gemeenten.

Conclusie van de bijeenkomst: Voorlopig zullen de problemen rondom de netcongestie niet opgelost gaan worden. Sterker nog, ze zullen waarschijnlijk groter worden. Er zijn echter oplossingen om de rem op de ondernemersgroei die deze problemen met zich meebrengen te verminderen. Er is zelfs een businessmodel van te maken. Zowel in gezamenlijkheid als individueel. Maar dan moeten de ondernemers wel aan de slag.

B.Home en Brabantia ademen duurzaamheid

Als familiebedrijf van 125 jaar oud doet Brabantia  er alles aan om een betere wereld achter te laten voor de volgende generatie. Zo streeft het bedrijf  er naar om 100% gerecyclede of hernieuwbare materialen te gebruiken in onze producten en is de doelstelling om in 2035 de overstap te hebben gemaakt naar 100% circulair design. Een ambitie die fors is, maar waar het bedrijf volgens Gijs Lathouwers steeds beter in slaagt. Brabantia doet dit niet alleen met ruim 1000 medewerkers, maar ook in nauwe samenwerking met leveranciers en klanten. Zij zorgen er mede voor dat de doelstellingen worden behaald.

Daarnaast heeft Brabantia oog voor de wereld om ons heen. Bijvoorbeeld door het planten van bomen wereldwijd te bevorderen doneert Brabantia jaarlijks een bedrag aan WeForest, een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor herbebossing om woestijnvorming te voorkomen. Sinds het begin van de samenwerking in 2014 zijn er door de donatie van Brabantia ruim 2,6 miljoen bomen geplant in de Ethiopische woestijn en Burkina Faso. 

Daarnaast is B.-Home, het prachtige bedrijfspand een heel mooi toonbeeld van de duurzame ambities van Brabantia. Het volledig houten skelet is  demontabel en er zijn veel toegepaste materialen Cradle to Cradle gecertificeerd en herbruikbaar. Het dak is voorzien van zonnepanelen en vegetatie en voorziet in de eigen energievoorziening. Regenwater wordt zoveel mogelijk opgevangen en de inrichting is met het oog op duurzaamheid tot in detail uitgevoerd. Rondom het nieuwe pand is heel veel groen. Ook dit is voor Brabantia een manier om bij te dragen aan een betere planeet.

Inmiddels is Brabantia ook  B-Corp gecertificeerd en ook daar is Lathouwers trots op. Brabantia wil als bedrijf namelijk niet alleen succesvol, maar ook impactvol zijn.”  

Verduurzamen levert ook meerwaarde

Geert Jan van Schijndel sloot zich vervolgens graag aan bij de woorden van de COO van Brabantia. Hij liet de ondernemers zien dat het In eerste instantie lijkt dat verduurzamen alleen maar geld kost. Maar de  Senior Beleidsmedewerker  Milieu en Duurzaamheid gemeente Valkenswaard, is  er van overtuigd dat de investeringen zich op termijn altijd terug zullen gaan betalen. Direct omdat zaken efficiënter gaan, indirect omdat het bijdraagt aan een meerwaarde voor de toekomst van nieuwe generaties. En daar staat de gemeente Valkenswaard ook voor open. Sterker nog, duurzaamheid is een van de pijlers onder de toekomstvisie van Valkenswaard.  De Gemeente zet daarom talent, tijd en energie op verschillende vlakken oor het realiseren van een samenleving waarin weloverwogen keuzes gemaakt worden op het gebied van People, planet en profit. Dit doet Valkenswaard door mensen samen te laten werken in het  netwerk ‘Samen Valkenswaardig’ en te informeren via het regionale energieloket waar inwoners en ondernemers worden gewezen op bijvoorbeeld subsidiemogelijkheden, maar ook van advies te voorzien. Tot slot wil de gemeente een serieuze gesprekspartner zijn richting andere stakeholders . zoals de netwerkbeheerders en energieleveranciers. Waarbij ze een kritisch geluid niet uit de weg gaan, bijvoorbeeld waar het gaat om de netwerkcongestie.”

Aanpakken netcongestie van essentieel belang

Want dat de netwerkcongestie een groot probleem (aan het worden) is, blijkt uit de presentaties van respectievelijk Jan Rietdijk, projectmanager Kempisch Ondernemers Platform en Nick Stokmans, salesmanager van Big Ass Battery. De toenemende vraag naar elektriciteit door duurzame energie en elektrificatie (overgang van fossiele brandstoffen naar elektriciteit) zorgt ervoor dat de elektriciteitsnetten overbelast raken. Dit belemmert niet alleen de groei van duurzame energie, maar ook nieuwe bedrijven hindert in hun toegang tot het net en bestaande bedrijven in hun uitbreidingsmogelijkheden. Ook de toename van zonnecellen op de daken van de bedrijven zorgt voor toename van de belasting van het elektriciteitsnet, waarbij  met name de piekmomenten voor de problemen zorgen.  Load Shifting waarbij het energieverbruik wordt verplaatst naar momenten met lagere vraag, biedt een oplossing. Indien bedrijven een complementair verbruiksprofiel hebben kan er mogelijk meer worden afgenomen dan op dit moment beschikbaar lijkt op basis van gecontracteerde vermogens. Dit kan niet alleen de efficiëntie van zelf opgewekte duurzame energie vergroten, maar ook bijdragen aan kostenbesparingen. Bedrijventerrein Waterlaat in Bergeijk wordt omgevormd tot een heuse “Energiehub” die netcongestie aanpakt door een verbeterde energiedistributie. Een project dat pakt niet alleen netcongestie aanpakt, maar ook de samenwerking tussen bedrijven op bedrijventerreinen verstrekt, wat leidt tot een aantrekkelijker vestigingsklimaat en synergiën voor de hele regio.

Batterij om pieken op te vangen

Of je zet een containeropslagsysteem met een capaciteit van 1,5 megawattuur in om pieken op te vangen of om snel voertuigen en apparatuur op locatie te laden. Want dat is simpel gezegd hetgeen wat Big Ass Battery aanbiedt. Tijdelijke opslag van energie om deze op een later moment te gebruiken of terug te leveren, is op dit moment een goede manier om de netcongestie te omzeilen. De stroombelasting namelijk nooit constant en op sommige momenten piekt het verbruik, bijvoorbeeld wanneer machines tegelijkertijd aanspringen en produceren of wanneer materieel of voertuigen geladen moeten worden. Dankzij de innovatieve Big Ass Battery is het mogelijk om aan peak shaving te doen. Simpel gezegd, als de piek (te) hoog wordt, springt de opgeladen batterij bij met een aantal belangrijke voordelen: je overschrijdt de piek niet  die je contractueel hebt afgesproken wat tot fikse boetes kan leiden als het wel gebeurt. Bijkomend voordeel,  je gebruikt de goedkopere energie die je al eerder hebt gegenereerd. Derde voordeel, je kunt doorwerken omdat alles optimaal kan blijven draaien. Al met al dus een efficiënte manier van werken die per saldo niet meer kost. Tot slot zijn de oplossingen te vervoeren, waardoor ze ook op locatie ingezet kunnen worden. Bijvoorbeeld tijdens werkzaamheden die emissie-loos moeten worden uitgevoerd.

Individuele behoeften niet langer collectief inkopen

De Nederlandse Vereniging voor Koel- en Vrieshuizen (Nekovri) kocht sinds jaar en dag stroom collectief in voor haar leden. De sector, die van essentieel belang s binnen de voedselketen in Nederland, is energie-intensief en het thema energie staat vaak bovenaan het prioriteitenlijstje. Door de enorm toegenomen complexiteit en volatiliteit van de energiemarkt werd er vanuit de energiecommissie van de vereniging besloten tot een onderzoek naar de toekomst van het collectief, vertelde Davey Gerlings namens Nekovri. Een onderzoek dat werd uitgevoerd door Lemon Energie. wat bleek na onderzoek door het consultancybureau van  Guido van den Berg? Het werd steeds lastiger en steeds minder wenselijk om collectief in te kopen. De individuele belangen van de diverse leden liepen steeds vaker uit elkaar. Dus werd besloten om de leden individueel te gaan helpen.  Zo worden leden nu periodiek geïnformeerd over (energie-)marktontwikkelingen en is er een “Helpdesk Energie” opgestart, een plek waar leden terecht kunnen voor eerstelijns vragen over energie en energiecontracten. Een belangrijke ontwikkeling die aantoont dat de energiemarkt steeds complexer wordt en waarschijnlijk nog complexer zal worden. Ondernemers doen er dus goed aan ook hun energie op tijd te regelen, zodat ze niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement