Donderdag 12 December, 11:30 - 14:00
'5 brilliant insights to take into 2025' Top Business Lunch

De ultieme tip voor 2025:
Succesvol netwerken? Laat gewoon zien wie je echt bent
Netwerken is eigenlijk jezelf verkopen aan de ander. Maar hoe doe je dat zonder dat je jezelf verliest in een rol? En waarom neem je eigenlijk een rol aan? Is het omdat het zo hoort? Of heb je het zo geleerd? Of is het misschien een stukje zelfbescherming, omdat je bewust of onbewust gewikt en gewogen wordt door de andere partij? Is het daarom dat je je standaard verhaal afdraait als iemand vraagt wie je bent, wat je doet en hoe het (zakelijk) gaat? Of ga je deze confrontatie uit de weg en zoek je al bij voorbaat de mensen op waar je je veilig bij voelt, bij een netwerkbijeenkomst bij zakelijke kennissen of op een verjaardag bij die goede vrienden? Tijdens de eindejaarbijeenkomst van WTC/e Brainport genoten de aanwezige ondernemers van een heerlijk Aziatische lunch in het sfeervolle restaurant Ikigai en kregen zij een aantal, even eenvoudige als briljante, eyeopeners voor 2025 aangereikt door Richard van Kray.
Met zijn eigen succesvolle ervaringen in de verkoop en sales, maar ook een stevige portie tegenslag in zowel werk als privé in het verleden, startte de geboren en getogen Brabander in 2004 zijn bedrijf ‘Sales vanuit je hart’. In het verlengde daarvan schreef hij het gelijknamige boek dat één van de meest verkochte sales en management boeken van de laatste jaren is geworden. Zijn boodschap: “Je slaagt alleen in je leven en werk als je authentiek bent. Laat daarom alle rollen los en blijf vooral dichtbij jezelf. Dan bouw je als vanzelf die duurzame relatie die je helpt om succesvol door het leven te gaan.” Een boodschap die de leden mee kunnen nemen naar 2025. Een jaar dat als het aan het team van WTC/e Brainport ook weer in het teken zal staan van succesvol ondernemen en inspiratievol netwerken.
Na een kort welkomstwoord namens het bestuur van WTC/e Brainport door Tiny Sanders die, met uitzicht op het veld van het Philips Stadion, een aantal leuke anekdotes over zijn tijd als voorzitter van PSV deelde, was het de beurt aan Richard van Kray. Na een korte introductie door WTC/e member Erwin van de Moosdijk deelde Richard op een boeiende , inspirerende en humorvolle wijze zijn visie op sales. Hij deed dit door een mix van persoonlijke anekdotes, praktische tips en een aantal heldere statements, die de aanwezigen ondernemers zeker aan het denken zette. Want waarom doe je dingen zoals je ze doet? Ben je wel altijd eerlijk naar de ander toe en, nog belangrijker, hoe trouw ben je aan jezelf? En hoe kwetsbaar durf je jezelf op te stellen?
De ondernemers aan tafel moesten toegeven dat ze heel vaak kozen voor de geijkte patronen. Dat ze dat doen wat zakelijk en privé als gangbaar wordt geacht. En op zich is daar niets mis mee. Maar ga er niet vanuit dat je zakelijk enorm grote sprongen zult maken. Naar nog belangrijker, ook als mens zul je er niet gelukkiger van worden, omdat je jezelf vaak niet bent. Je speelt een rol. En daar moet je vanaf, was de duidelijke boodschap van Richard. Wees intelligent ongehoorzaam. Doe dingen niet omdat ze zo horen, maar doe dingen omdat je het gevoel hebt dat het de beste manier is. En ja, dan maak je fouten. Maar als je geen fouten durft te maken, dan maak je niks. Dus vertrouw meer op je jezelf en blijf vooral dicht bij jezelf.
Maar hoe doe je dat? Door de intentie waarmee je een gesprek begint te veranderen. Stel je kwetsbaar op. Zeg gewoon eerlijk als je ergens aansluit, “ik ken je nog niet maar wil graag kennismaken. Maar ik vind dit wel enorm spannend.” De kans dat je de deksel vervolgens op je neus krijgt, is echt heel klein. Weet je waarom? Omdat de ander dat eigenlijk net zo ervaart en ook een rol heeft aangenomen. Als je echter allebei je masker laat vallen, is de kans heel groot dat er een eerlijk en hechte relatie ontstaat. Een relatie die uiteindelijk waardevol zal zijn. Hoe waardevol? Dat bepaal je zelf door de mate waarop je bereid bent in je relatie met die ander te investeren. Of zoals de oma van Richard het ooit mooi verwoorde: ‘Trouwen doe je niet maar één keer, maar elke keer weer opnieuw.’ En zo is het zakelijk natuurlijk ook. Wil je dat je relatie voor jou blijft kiezen, zul je moeten blijven investeren. En dat hoeft niet eens veel kruim te kosten, het enige wat je namelijk hoeft te doen, is je authentieke zelf te zijn.
Hieronder een sfeerimpressie van het evenement
Swipe