Vrijdag 23 Mei, 11:30 - 14:15

Asperges op de Velden | Top Business Lunch

  • cobalt
  • lithium
  • platinum

Het Eindhoven van de toekomst… aan de hand van 3 vragen

Eindhoven is volop in ontwikkeling. De groei van stad en regio is ongekend. Maar deze groei zorgt ook druk op de woningbouw, de bereikbaarheid en het voorzieningenniveau.  Er zijn grote uitdagingen op het gebied van de leefbaarheid. Zoals ook de sociale cohesie in de stad om aandacht vraagt. Maar hoe gaan we de toekomst van Eindhoven vorm geven en wat is daar voor nodig? Deze vragen, gesteld door de gemeente Eindhoven in de persoon van Strategisch Adviseur Suus van Rooijen aan de ondernemers van WTC/e Brainport, stonden centraal tijdens de Top Business-lunch ‘Asperges op de Velden’.

Op een prachtige locatie bij Vermeer Asperges in Leende genoten de aanwezigen van de ‘Koningin van de Groenten’ in een aantal smakelijke lunchgerechten en werd er gekeken naar de toekomst van de stad. Geïnspireerd door Peter Kentie, voormalig City-marketeer van de stad en auteur van het boek ‘Share the Vibes’ over hoe hij de stad het imago gaf dat past bij de uitstraling van de Brainport. Het nawoord was voor Chayenne Muller, voorzitter van WTC/e Brainport en te zien in de Real Life soap ‘The real Housewives van het Zuiden’. Een ervaring waar ze smakelijk over vertelde.

3 vragen centraal

Hoe zorgen we er met zijn allen voor dat we de regie in handen krijgen en houden? En wat is daar dan voor nodig? Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft de gemeente Eindhoven, en in het bijzonder Burgemeester Jeroen Dijsselbloem, het initiatief genomen om met een grote diversiteit aan mensen en organisaties in gesprek te gaan. Het initiatief met de naam ‘De toekomst van Eindhoven’ kent 3 centrale vragen die aan elke groep, en dus ook aan ondernemend Eindhoven, gesteld zijn. De vragen: Wat moet blijven? Wat willen we verbeteren? Wat willen we vernieuwen? Deze vragen werden in diverse sessies voorgelegd aan de diverse ondernemerstafels.  De antwoorden werden door de tafelheren en -dames verzameld en zullen worden meegenomen in de eindevaluatie van de gemeente. Deze evaluatie dient dan weer als basis voor een gezonde en gedegen toekomstvisie van één van de mooiste en bruisende steden van het land.

Eindhoven heeft de vibes

Want dat Eindhoven ‘a place to be;’ is, daar is Peter Kentie al heel lang van overtuigd.  Na eerst het ‘mooie merk PSV’ krachtig in de markt te hebben gezet, zowel regionaal, nationaal en internationaal, werd hij door toenmalig Burgemeester Rob van Gijzel gevraagd het imago van Eindgoven op te poetsen. Van Gijzel was het namelijk beu dat hij vooral meelijwekkend werd aangekeken als het over zijn stad en regio ging. Een duidelijk merkbeeld was het eerste waar Kentie mee aan de slag ging. Een team van ontwerpers kwam vervolgens met ‘the vibes’. De drie golven die de dynamiek en energie van de stad aangeven. Maar dat was niet genoeg. Het verhaal van stad en regio moest en moet verteld worden. En dus werd ‘storytelling’ een tweede belangrijke pijler. Verhalen over succes, innovatie en krachtige samenwerking. Maar ook van saamhorigheid en trots. De derde pijler: Wees trots op de stad en regio. Het feit dat steeds meer mensen ‘The vibes’  letterlijk en figuurlijk delen, is daarbij tekenend. Een proces dat nog altijd gaande is en nooit zal, kan en mag stoppen. Het is wie we zijn en wat we doen. En we doen het met elkaar. Nu en in de toekomst.

 

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement