Maandag 30 September, 15:00 - 18:30
Masterclass: Werkgeluk & Talentontwikkeling
Stel uw medewerker eens de vraag:
Waar krijg jij nou energie van?
Hoe vind en bind ik nieuwe medewerkers? Maar ook hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers tevreden zijn en niet op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging? Tijdens de Masterclass ‘Hoe verlaag je ongewenst verloop? Werkgeluk & ontwikkeling’, kregen de leden van WTC/e Brainport inzicht hoe vanuit goed werkgeverschap met deze uitdagingen om te gaan.
Erwin van de Moosdijk van Leerfabriek en Johan Bertens van MyTalentBoard, koppelden op een onderhoudende wijze het (h)erkennen van de competenties van medewerkers en het bieden de juiste ontwikkelingstools aan elkaar. Met als belangrijke vraag die elke werkgever aan zijn medewerkers zou moeten stellen: Waar krijg jij nou energie van? Want als je dat weet is het vinden, binden en boeien van medewerkers een stuk eenvoudiger. Dan worden persoonlijke en professionele groei en ontwikkeling geen doelen op zich, maar mooie en krachtige instrumenten om de medewerkers de meest optimale vorm van werkgeluk te laten bereiken.
Ken je Tukker?
Ken je Tukker? Met deze openingsvraag werden de aanwezigen verrast. Wat bleek? Tukker is een enthousiaste medewerker van een waterleidingbedrijf. Door training is hij in staat om lekkages op te sporen. En wat krijgt Tukker als beloning? Een bot om op te kauwen. U raadt het al. Tukker is een hond, speciaal getraind voor deze specifieke taak die hij enthousiaste blaffend en kwispelend uitvoert. Hij heeft plezier in zijn werk. Niet in de laatste plaats, omdat hij van zijn begeleider de ruimte krijgt om op onderzoek uit te gaan en aangemoedigd wordt om zo goed mogelijk zijn werk te doen. En hoewel de vergelijking met medewerkers natuurlijk niet helemaal opgaat, zien Erwin en Johan wel dat steeds meer medewerkers, maar ook leidinggevenden hun werk niet meer ‘kwispelend’ doen. Met als gevolg dat mensen niet optimaal functioneren, uitvallen of hun heil elders zoeken. En dat is wat je als werkgever natuurlijk niet wilt. Dus is het belangrijk om medewerkers dat te laten doen waar ze energie van krijgen. En ja, dan heb je ook altijd onderdelen van het werk waar je minder blij van wordt. Maar zolang je er voor zorgt dat de balans doorslaat naar de goede kant en ook door blijft slaan naar de goede kant, is een tevreden en goed functionerende medewerker je beloning.
Ken je jezelf?
Maar hoe zorg je er nu voor dat de medewerkers optimaal gemotiveerd hun werk blijven doen? Belangrijk is dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Hoe zit iemand in elkaar? Wat zijn de competenties vanuit persoonlijkheid en welke kwaliteiten heeft de medewerker zich succesvol eigen gemaakt? Om daar een goed beeld van te krijgen is het nuttig om mensen daar ook zelf inzicht in te geven, zodat ze zichzelf niet onder-, maar ook niet overschatten. Dit kan bijvoorbeeld door het doen van een zogenaamde talentscan. Een scan die aangeeft waar je kwaliteiten en dus je interesses liggen. Ben je ondernemend? Mensgericht? Of ga je voor resultaat? Of ben je meer het type dat de zaken graag beheersbaar houdt. De kans is groot dat als je een of twee van deze eigenschappen terugvindt in je werk, je met veel meer plezier en met een zo hoog mogelijk rendement je werk doet. Wat vervolgens de kans op verzuim, uitval of vertrek aanzienlijk beperkt zo niet minimaliseert.
Ken je je medewerker?
En daar speelt u als werkgever cq. leidinggevende natuurlijk ook een belangrijke rol in. Want weet u wat uw medewerkers motiveert? Vraagt u wel eens waar ze energie van krijgen? Biedt u voldoende uitdaging? Is de beloning naar tevredenheid? En voelen de medewerkers zich thuis in de bedrijfscultuur en specifieker de werkomgeving? Kortom, steekt u tijd, energie en geld in het welbevinden van uw mensen? Uit onderzoek blijkt dat werkgevers die dit wel doen veel minder verloop kennen. En dat het ook gemakkelijker is om mensen te vinden en te binden. Klinkt logisch. Maar waarom blijkt, onder meer uit de leercultuurscan, dat nog steeds een behoorlijk aantal werkgevers dit niet of in onvoldoende mate doet? Vaak is het uit onwetendheid. Ze zijn zich niet bewust van het feit dat, zeker de nieuwe generatie, werknemers om een meer persoonlijke benadering vragen. Ook weten ze vaak niet precies hoe ze invulling moeten geven aan een goed ontwikkeltraject als de medewerker aangeeft daar interesse in te hebben. Niet in de laatste plaats, omdat leren en ontwikkelen nog (te) vaak wordt geassocieerd met training, opleiding, scholing en cursussen. Terwijl in de praktijk blijkt dat 90 procent van de ontwikkeling op en om de werkvloer plaats kan vinden. Door learning on the job, het delen van kennis en ervaring door senior-medewerkers, het coachen en goed aansturen van (jonge) collega’s bijvoorbeeld door leidinggevenden en het geven van feedback in ontwikkelingsgesprekken. Simpel gezegd, door open te staan voor de ander en zo kwaliteiten te (h)erkennen, kun je talenten ontwikkelen. En dan zie je dat zelfs de medewerkers die aangeven geen behoefte te hebben aan groei en ontwikkeling toch ook nog steeds stappen zetten. Waarmee ze onbewust meer geluk in hun werk ervaren. Tevreden zijn met hun werk en dus blij zijn met hun werkgever. Blij zijn met u.
Hieronder een sfeerimpressie van het evenement
Swipe