Donderdag 12 Oktober, 07:30 - 10:00

Ondernemersontbijt ‘De reis naar duurzaam ondernemen’

  • wtc/e brainport

‘De reis naar duurzaam ondernemen’ was het thema van het ondernemersontbijt dat onlangs werd gehouden in het Philips Stadion te Eindhoven. Initiatiefnemers waren de PSV Business club, Onze stad onderneemt samen (een samenwerkingsverband tussen gemeente Eindhoven, de kennisinstellingen en het lokale bedrijfsleven) VNO-NCW Brabant-Zeeland en WTC/e Brainport Eindhoven. Doel van deze onderhoudende ochtend was om ondernemers te helpen op hun reis naar duurzaamheid. Want, zo bleek tijdens deze bijeenkomst, waar sommige ondernemers al een aardig eind op weg zijn, staan anderen nog aan het begin. En wat ook heel duidelijk werd: de eindbestemming is voorlopig nog door niemand bereikt.

‘En alleen daarom al is het goed om met elkaar in gesprek te gaan en in gesprek te blijven over een onderwerp dat ons allemaal aangaat’, was dan ook een veelgehoord geluid op deze ochtend. In zijn welkomstwoord vroeg vervolgens Frans Janssen, commercieel directeur van PSV (‘Kijk even op teletekst en u snapt dat hier een directeur met goede zin staat’), ook aandacht om niet alleen duurzaam te ondernemen, maar ook duurzaam met elkaar om te gaan, refererend aan de brandhaarden in de wereld.

Een inspirerende gemeente

Daarna was het de beurt aan Burgemeester van Eindhoven Jeroen Dijsselbloem. Na een compliment hebben gemaakt aan zijn gastheer over de sportieve prestaties van ‘’ons PSV’, drukte hij de aanwezige ondernemers op het hart toch om vooral met duurzaamheid aan de slag te gaan of aan de slag te blijven. “Ik hoef u niet te overtuigen van de urgentie om onze planneet leefbaar te houden. Dat is wat mij betreft iets waar iedereen inmiddels van doordrongen moet zijn. Nee, ik wil u deze ochtend uitdagen om met elkaar in gesprek te gaan en te kijken hoe u door een duurzamere aanpak binnen uw bedrijf niet alleen een gezondere toekomst creëert voor onze samenleving, maar ook voor uw bedrijf. Wet – en regelgeving worden immers steeds strenger. U klanten vragen steeds meer van u waar het gaat om duurzaamheid. En waarschijnlijk stelt u die vraag ook aan uw leveranciers. Kortom, een duurzame toekomst, is naar alle waarschijnlijkheid ook een gezonde toekomst voor uw bedrijf.

Zoals ook wij als gemeente bezig zijn een duurzaamheidsslag te maken. Dit jaar hebben we voor het eerst voor elke sector duurzaamheidsdoelen bepaald. Simpelweg, omdat ook wij  de urgentie voelen dat het anders moet. Maar u hoeft u niet alleen te doen. Collega-ondernemers hebben vaak dezelfde uitdagingen. Zoals ook wij als gemeente u kunnen en willen helpen, bijvoorbeeld tijdens inspirerende bijeenkomsten als deze.”

Ondernemers aan het woord

Die boodschap dat we het samen moeten doen werd direct omarmd door Eric Duffhuis. Duffhuis is  onder andere als parkmanager verbonden aan Industriepark De Hurk, waar hij samen met ondernemers de handschoen heeft opgepakt om van het oudste bedrijventerrein van Eindhoven het meest duurzame bedrijventerrein van de regio te maken. Hij vroeg vier ondernemers naar hun ervaringen en inzet met betrekking tot het verduurzamen van de eigen organisatie, te weten Inge Janssen (Bekkers Autoschade), Caspar Ulijn (ZND/Nedicon), Sjors  van den Boogaard (PSV/Philips Stadion/Trainingscomplex de Herdgang) en Mark van Asten (Sixpack BV).

Inge Janssen: “We zijn als autoschadebedrijf natuurlijk werkzaam in een branche die niet direct wordt geassocieerd met duurzaamheid. Toch zijn we er binnen ons bedrijf heel nadrukkelijk mee bezig. Zo stellen we ons altijd de vraag of het noodzakelijk is om een onderdeel te vervangen zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid. We kijken naar mogelijkheden om energie te besparen en of we afvalwater kunnen hergebruiken. Ook kijken we voortdurend of er voor de materialen die we gebruiken milieuvriendelijkere varianten zijn. Daarin worden we niet alleen gestimuleerd door onze klanten en genoodzaakt door wet- en regelgeving, maar het is ook iets waar we draagvlak voor willen creëren bij onze medewerkers. Hoe duurzaam je onderneemt wordt namelijk vaak voor een belangrijk deel bepaald door je mensen op de werkvloer. Met behulp van get samenwerkingsverband hebben we al de eerste stappen gezet en wat mij betreft zullen er nog een aantal grote stappen volgen.”

Sjors van den Boogaard: “Wij hebben duurzaamheid hoog op de agenda staan en dat zie je met name terug op trainingscomplex de Herdgang. Kijken we naar het stadion is dat een wat lastiger verhaal door de complexiteit van het gebouw. Je merkt bijvoorbeeld dat het stadion steeds in delen in vernieuwd en aangepast. Ook is het constructief is het een speciaal gebouw waardoor bijvoorbeeld de tribunedaken vol met zonnepanelen leggen geen een-tweetje is. Maar we doen wat we kunnen en betrekken daar onze facilitaire partners ook in, bijvoorbeeld op het gebied van de installaties, verlichting, energie en schoonmaak. Ook kopen we zoveel mogelijk duurzaam in. Kortom, we zijn er zeker mee bezig en mijn ambitie is dat we ooit 100 procent zelfvoorzienend zullen zijn. Tot slot zetten we het merk PSV graag in om onze achterban te overtuigen dat het duurzamer kan en moet. Dat platform van meer dan een miljoen volgers is echt een krachtig instrument om duurzaamheid tussen de oren van mensen te krijgen.”

Marc van Asten: “Wij zien als stand- en interieurbouwers, onder meer voor beurzen en events, dat een hogere prijs nog altijd de wens om duurzamer aan een beurs of event deel te nemen in de weg staat. Met andere woorden, wij kunnen wel duurzamere oplossingen aanbieden, maar als de klant daar niet in mee wil gaan, houdt het al snel op.  Tegelijkertijd is dat voor ons geen reden om niet te kijken wat we zelf aan duurzaamheid kunnen doen, bijvoorbeeld door zo circulair mogelijk te werken en door kritisch te zijn op onze logistieke bewegingen. Het materiaal en mijn mensen komen natuurlijk niet op een bakfiets op locatie. Dat is zwaar transport. Een ook daar kijken wij kritisch naar. Alleen wordt het ons niet altijd gemakkelijk gemaakt door bijvoorbeeld de overheid, bijvoorbeeld emissie-loos rijden is een mooi streven, maar voorlopig economisch onhaalbaar. Daar lopen wij als ondernemers voortdurend tegenaan.”

Caspar Ulijn: “Dat herken is wel vanuit ZND/Nedicon. Ik heb mezelf een aantal jaren geleden speciaal vrijgemaakt om het bedrijf en de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Niet alleen vanuit een intrinsieke waarde dat het anders moet, maar ook omdat ik zag dat het ons nieuwe kansen zou bieden. We zijn van traditionele dakdekker en gevelspecialist nu een partner waar het gaat om duurzaamheid. We zijn in onze branche een pionier en dat biedt kansen, maar ik merk ook dat we werkzaam zijn in een conservatieve sector. Niet alleen opdrachtgevers denken en werken vaak nog traditioneel, ook leveranciers werken, door het bedrijfsresultaat gedreven, nog heel vaak lineair in plaats van circulair. Ze vinden het nog te complex en vaak te tijd- en geldrovend. En dan gebeurt er dus te weinig. Ik zie het daarom als mijn missie om deze vicieuze cirkel te gaan doorbreken, want ik ben er van overtuigd dat duurzaam pas echt gemeengoed wordt als we allemaal de handschoen oppakken.”

Met elkaar in gesprek en genoeg food for thoughts

Met de boodschappen van de panelleden nog in gedachten was het vervolgens tijd om met elkaar aan tafel te gaan en kennis en ervaringen te delen en/of op te doen. In twee sessies en onder leiding van enthousiaste gesprekleiders ontstonden er aan menig tafel mooie gesprekken, zo bleek tijdens het afsluitend rondje langs de diverse tafels dat door Lianne van den Boogaard, WTC/e Brainport, actief werd begeleid. Het leverde behoorlijk wat ‘food for thoughts’ op: Je moet het samen doen en een ketenaanpak vergroot de kans op succes. Ook de overheid speelt een belangrijk rol omdat zij met wet- en regelgeving voor een belangrijk deel de koers bepalen.  Ondernemers moeten duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering met behoud van een reële kans op een gezond return on investment. Voor sommige ondernemers is duurzaamheid iets wat ze wel willen, maar eenvoudigweg nog niet kunnen integreren in hun bedrijfsvoering omdat de markt er niet klaar voor is. Maar het creëren van een duurzamere maatschappij blijft wel een van de belangrijkste uitdagingen voor iedereen op deze wereldbol en dus moeten we er over blijven praten. Waarmee wederom een inspirerende ochtend en succesvolle bijeenkomst werd afgesloten.

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement