De impact van sociale design op de samenleving wordt steeds krachtiger

De impact van sociale design op de samenleving wordt steeds krachtiger

Ook dit jaar was er op de donderdag van de Dutch Design week (DDW) aandacht voor social design. Een snelgroeiend vakgebied waarbij ontwerp wordt ingezet om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Steeds meer (jonge) ontwerpers zetten hun oplossingsgerichtheid en creativiteit in om aan complexe maatschappelijke vraagstukken te werken waarbij mensen centraal staan. Ook de gemeente Eindhoven erkent al jaren de meerwaarde van social design voor de stad en haar inwoners. Met de uitreiking van de Socials Design Talent Wards, de raadsprijs die jaarlijks tijdens de Dutch Design Week wordt uitgereikt aan een afstudeerder in Eindhoven die werkt aan een project met maatschappelijke relevantie, stimuleert de gemeente de inzet van social design.

Dit jaar was Noortje van Velzen met haar ontwerp The Digital Detoxery, waarbij ze gevaren van sociale media op de mentale gezondheid van jonge vrouwen bespreekbaar maakt, de winnaar van zowel de jury- als publieksprijs. Zij ontving beide prijzen uit handen van wethouder Saskia Lammers. De wethouder benadrukte namens de jury nogmaals de maatschappelijke relevantie van het winnende concept. Maar deelde ook welgemeende complimenten uit aan de drie runners-up, Jade le Ray, Onno Dikmans en Roosmarijn Ovaa.

Please do Touch zorgt er voor dat mensen er weer bij gaan horen

Jade wil met haar project ‘Please do Touch’ mensen met een visuele handicap hun omgeving en in het bijzonder de stad laten ervaren door te voelen. Dit heeft ze gedaan met de inzet van zes mensen die tot de doelgroep behoren. Met hen is ze gaan experimenteren welk materiaal, welk gevoel of herkenning oproept. Met als doel om een alternatief te creëren voor zien, wat voor heel veel mensen vanzelfsprekend is, maar niet voor mensen zonder een goed zicht. Met alle sociale gevolgen van dien. Met Please do Touch wil ze mensen er weer bij laten horen.

Rewald Farming draagt bij aan stadsontwikkeling

Met Rewald Farming brengt Onno de natuur terug in de stad door de aanleg van tuintjes met een diversiteit aan groenten. Hierbij staat met name de bewustwording waar ons eten vandaan komt en wat je ervoor moet doen om het op tafel te krijgen centraal. Maar ook stadsmensen en natuur weer dichter bij elkaar brengen, is een sterk onderliggend doel. Met een starterspakket kan op elk braakliggend stukje terrein een tuintje begonnen worden, zoals tijdens de DDW op de Spoorzone/Fuutlaan. Een mooie bijdrage aan een stukje ‘groene en duurzame’ stadsontwikkeling.

Bouwen aan vertrouwen als antwoord op sterke polarisatie

Roosmarijn werkt met ‘bouwen aan vertrouwen’ letterlijk aan het herstellen van het broze vertrouwen tussen boeren en de overheid. Dit doet ze door de twee verschillende invalshoeken samen te laten komen in een gemeenschappelijke visie. Een visie die letterlijk tot je komt door tussen de twee partijen te gaan staan met aan beide zijden een (audiovisuele) ladenkast met meningen. Door ze te bekijken en te beluisteren waarbij je letterlijk als toehoorder/toeschouwer in het midden blijft staan, kweek je begrip voor de standpunten van beide partijen. En dan blijkt dat deze standpunten veel meer overeenkomsten vertonen dan dat je in eerste instantie denkt. Wel wordt er verschillend gedacht over hoe je ergens komt. Daar moet je dus consensus in vinden. Een interessant idee met het oog op een sterk polariserende samenleving.

The Digital Detoxery maakt mentale gezondheid bespreekbaar

Wat voor invloed heeft social media op de mentale gezondheid van mensen in het algemeen en op die van jonge vrouwen in het bijzonder? Hoe zorg je ervoor dat mensen zich niet alleen bewust zijn van deze gevaren, maar er ook naar gaan handelen? Er met elkaar over in gesprek gaan? Samen gaan kijken naar oplossingen? Noortje signaleerde 5 pijnpunten die jonge vrouwen ervaren bij gebruik van social media. Als antwoord daarop creëerde ze 5 fictieve oplossingen. Fictief omdat het er haar juist om gaat dat we het gesprek met elkaar aangaan. Om te laten zien dat voorkomen nog altijd beter is dan genezen. En wat blijkt tijdens haar proefopstelling tijdens de DDW? Haar zorgen worden breed gedeeld en zijn herkenbaar. De discussie werd ter plekke met het publiek gevoerd. Het krijgen van de publiekprijs de bevestiging dat haar ontwerp impact heeft op de samenleving. Een belangrijke kernwaarde van social design heeft ze daarmee ingevuld en dus ook de terechte jury-winnaar.

Verbinding zoeken en samen impact maken

Vier prachtige voorbeelden van de kracht van social design. Maar om projecten echt van de grond te krijgen is er meer nodig dan een goed idee. De bijeenkomst in de prachtige Paterskerk Domusdela, wederom uitstekend georganiseerd door WTC/e Brainport en Gemeente Eindhoven, stond daarom ook in het teken van het maken van de verbinding tussen de aanwezige ontwerpers, ondernemers en vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke organisaties. Doordat dit in de volle breedte lukte werd het een inspirerende ochtend vol innovatie en samenwerking. Met als belangrijke conclusie dat social design steeds vaker het verschil kan gaan maken. Weg van de geijkte paden en met een open vizier de maatschappelijke vraagstukken tegemoet treden. Dat is sociale design.