Dertig WTC•E leden reisden naar München, de trotse hoofdstad van Beieren. Bekend van het Oktoberfest maar München heeft meer te bieden: een historische binnenstad en een goed economisch klimaat met een sterke concentratie van de automotive industrie waarin BMW een leidende rol speelt.
Allianz Arena: dé voetbal hotspot van Beieren
Donderdag 16 juni bezochten we de Allianz Arena, deze grootse voetbal hotspot biedt onderdak aan 75.000 toeschouwers. Het moderne voetbalstadion is de thuisbasis voor twee professionele voetbalclubs: Bayern München en TSV 1860 München. Het stadion is zo gemaakt dat de kleuren, zowel van buiten als van binnen, aangepast kunnen worden aan de clubkleuren van de thuisspelende club. Leverancier voor deze innovatieve verlichting is Philips. Als Bayern München speelt dan is het stadion rood gekleurd, op de dagen dat TSV 1860 München thuis speelt dan is blauw de kleur van het stadion. Als het Duitse elftal aan moet treden op de grasmat dan is het stadion wit.
Aansluitend aan de Arenatour vertrok het gezelschap naar de binnenstad van München, er heerst een gezellige bedrijvigheid. In het historisch pand waar restaurant Zum Augustiner dagelijks honderden mensen laat genieten van een stevige Duitse maaltijd of een grote pot bier. De voetbalfans zaten in een gedeelte van de gewelven al klaar om de wedstrijd Duitsland-Polen te kijken. Een mooie Stube bood plaats aan de WTC•E groep en er werd een stevige lunch geserveerd. Deelnemers aan het WTC•E International programma, Frank Lenaers en René Scheepers van Nefratech EDM-Center, stelden zich voor en proostten op de saamhorigheid. Terug in het hotel was het podium aan Gerard van Keulen, E.T.B. van Keulen, die de match making stimuleerde tijdens een informeel samenzijn.
BMW Werk: het summum van de automotive
De tweede dag van de WTC•E Studiereis in München bracht de ondernemers naar het experience center van BMW: BMW Welt en Museum Een indrukwekkende serie BMW’s die je kon “ervaren”: erin zitten, proefrit maken (wel je creditcard achterlaten) gaming en shop. In het museum zijn prototypes te zien, oldtimers en unieke exemplaren. Een imposante collectie! Na de lunch in het Olympia Park volgde de rondleiding door de BMW Fabrieken.
Dit bedrijfsbezoek geeft een goede kijk op een totaal geautomatiseerd/gerobotiseerd proces. BMW heeft maar liefst 500 miljoen euro geïnvesteerd in “BMW Werk München”, oftewel de fabriek waar de nieuwe 3 Serie wordt geproduceerd. Die 500 miljoen heeft dus niks te maken met de ontwikkelingskosten van de nieuwe 3 Serie (die zijn namelijk nog vele malen hoger), maar hebben alleen maar betrekking op de fabriek. In totaal biedt de fabriek in München zo’n 9.000 arbeidsplaatsen. De investering van 500 miljoen euro is vooral gebruikt om energieverbruik, waterverbruik, afval, emissie, geluid en trillingen tot een minimum te beperken. En dat heeft ervoor gezorgd dat er per geproduceerde 3 Serie slechts 8 gram onrecyclebaar afvalmateriaal over blijft. Als de productie van de F30 op volle snelheid draait dan worden er 1000 auto’s per dag geproduceerd!
Peter Hulsen, Nieuwenhof & Hulsen en Anton en Hans van Limpt, Bestronics, leverden een actieve bijdrage aan het uitwisselen van ervaringen in BMW Welt waar de groep samenkwam na de tour. Veel tijd restte het reisgezelschap niet want het was bagage ophalen en naar de luchthaven voor vertrek naar Eindhoven.
Dank aan de 30 deelnemers, de initiatiefnemers en organisatoren: Ger de Wit, Ad Saris, Frans van de Nieuwenhuijzen, Gerhard de Vries, het WTC•E team én in het bijzonder de ondernemers die de saamhorigheid hebben gestimuleerd.
Als je geïnteresseerd bent om met een gezelschap een bezoek te brengen aan BMW Werk neem dan contact op met Gerhard de Vries: info@bmwfabriekbezoeken.nl
Geef een antwoord