‘In de buurt staat altijd een elektrische deelauto klaar. ‘
Zeven nieuwe start-ups presenteerden zich gisteren aan publiek en investeerders. Amber Mobility was met elektrische deelauto Amber One absolute publieksfavoriet.
En weer heeft Eindhoven een wereldprimeur. Amber One: de eerste elektrische auto speciaal ontworden als deelauto. De Eindhovense start-up Amber Mobility presenteerde de lichtgewicht elektsche personenauto gisteren tijdens HightechXL Day in het Klokgebouw.
De Start-up had eerder al onthuld een nieuw autodeelplatform te maken met partners Athlon en ABN Amro. Maar gisteren maakte het bekend dat het dat gaat doen met een elektrische auto die ze zelf hebben ontworpen voor autodelen. Het team, dat onder anderen bestaat uit (oud-)studenten van de TU/e, heeft al ervaring met het ontwikkelen van auto’s. Een aantal van hen was onder meer verantwoordelijk voor de modulaire auto Nova.
De nieuwe elektrische vierpersoonsauto heet Amber One. De auto weegt slechts 650 kilo, kan 400 kilometer rijden op een accu-lading, heeft een topsnelheid van ruim 150 km/u en accelereert van 0 tot 100 in 7 seconden. Volgens de ontwerpers heeft de auto een levensduur van 1,5 miljoen kilometer. En de auto is opgebouwd uit modules, wat het onderhoud makkelijker en goedkoper maakt.
De eerste prototypen moeten in 2017 gaan rijden. De productie zal een jaar later starten. De auto is niet te koop, maar is te rijden voor 33 euro per week.
“Hoewel auto’s duur zijn en autobezit kostbaar en verre van duurzaam is, blijven mensen vasthouden aan hun auto. Omdat ze de mogelijkheid willen hebben om te gaan wanneer je wilt. Maar daarom staat de stad vol auto’s die 23 van de 24 uur niet worden gebruikt. Een enorme verspilling. Dat willen wij veranderen”, betoogde de jonge directeur Steven Nelemans op het podium van XL. “Wij willen met onze deelservice autorijden goedkoper en bereikbaarder maken. Nu betalen mensen gemiddeld 520 euro per maand voor een auto. Met Amber moet het voor 33 euro per week mogelijk zijn om altijd over een auto te beschikken. Maar we zijn er wel achter dat we hiervoor niet alleen het economische model moeten veranderen, maar ook de auto zelf. Daarom hebben we een auto ontworpen die bij dit platform past.”
De start-up garandeert dat er altijd een auto is op loopafstand.
“Het enige wat je hoeft te doen als je weg wilt, is via de app op je telefoon een seintje geven. Dan krijg je direct door waar de dichtstbijzijnde auto zich bevindt. Dat is nooit verder dan vijf minuten open”, zo belooft Nelemans. “En die auto is straks gepersonaliseerd. Hij weet dat jij het bent. Voor je instapt gaat de stoel in de stand zoals jij hem altijd zet en klinkt jou muziek uit de speakers.”
Omdat er nu nog geen auto’s zijn gebouwd maar het platform wel van start wil gaan, heeft BMW tien elektrische auto’s ter beschikking gesteld die nu nog alleen worden gebruikt voor filialen van ABN Amro. Maar als straks de eerste vijfhonderd Amber One’s zijn gebouwd, kan het hard gaan denkt Nelemans. Wel zit er nog een addertje onder het gras: de start-up heeft een slordige zestig miljoen euro nodig om die eerste vijfhonderd auto’s te produceren. Maar met ABN Amro aan boord en het enthousiasme waarmee het plan door het aanwezige publiek werd onthaald, heft dat niet onoverkomelijk te zijn.
Bron: Eindhovens Dagblad, vrijdag 23 september 2016
Geef een reactie