Woensdag 18 September, 16:00 - 19:00

Masterclass: Bereik miljoenen mensen per maand met Tiktok

  • young professionals

Eerste masterclass van de WTC/e Brainport Academy succes

Waarom TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf

Zakelijk TikTokken wint snel aan populariteit. Maar hoe benut je de mogelijkheden van dit snelst groeiende platform ter wereld als ondernemer zo goed mogelijk? Wat moet je weten van het platform? Hoe werkt het platform? En vooral hoe maak je de juiste content zodat je gezien wordt en het liefst viral gaat? Tijdens de masterclass ‘Bereik miljoen mensen per maand, met TikTok’ wees Feie Verouden, founder en eigenaar van social media-bedrijf Clicktok, de Young Professionals van WTC/e Brainport op de do’s en dont’s van TikTok. Ook werden de jonge ondernemers zelf aan het werk gezet door na te denken over zogenaamde formats voor hun bedrijf. Gastvrouw Eline Brouwers, Young Professional of the Year 2024, liet zien hoe Brouwers reklame inmiddels TikTok als medium heeft omarmd. Hiermee was de eerste masterclass in het kader van de WTC/e Brainport Academy een groot succes.

TikTok in vogelvlucht
TikTok is op dit moment een van de snelst groeiende social media platforms ter wereld. Het platform, waar gebruikers korte filmpjes kunnen maken en kunnen delen met hun volgers, heeft op dit moment meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn dit er op dit moment ongeveer vier miljoen. En hoewel de meerderheid hiervan jong is (18-24-jarigen) groeit het aantal oudere gebruikers gestaag. Niet in de laatste plaats door verandering van de content. TIKTOK is nog altijd hèt platform is voor het maken en delen van entertainment, maar we zien ook dat marketinggericht ‘TikTokken’ snel aan populariteit wint, zoals voor het promoten van producten en diensten, maar ook voor het werven van personeel. Daarmee wordt het platform meer en meer een marketinginstrument voor het bedrijfsleven, mits goed ingezet.

Hoe werkt TikTok?
Om TikTok goed in te kunnen zetten als ondernemer is het belangrijk om te begrijpen hoe TikTok werkt. Het TikTok-ecosysteem draait om het maken, bewerken en delen van korte video's. Zodra je de TikTok-app opent, krijg je een eindeloze stroom video's te zien op basis van je interesses en wie je volgt. Zo ontstaat er een heel sterk algoritme dat gevoed wordt door de voorkeuren die de gebruiker kenbaar maakt. Vervolgens wordt  juist de content aangeboden die aansluit bij de interesses van de gebruiker waarmee de aandacht voor de content als vanzelf hoog is. En hoewel de exacte werking van het algoritme  niet  volledig openbaar is, is het wel helder dat het voortdurend evolueert om de gebruiker de meest relevante en boeiende context te bieden. Wat eveneens duidelijk is, is dat de gebruikersinteractie, voorkeuren en hoe lang iemand blijft kijken sterk afhankelijk is van de inhoud van de boodschap (bijvoorbeeld beeld vs tekst, bepaalde muziek, geluid). Ook spelen trends en/of een bepaalde persoonlijke voorkeuren voor de makers (vrienden en bekenden, influencers, beroemde mensen , bekende merken en betrouwbare bedrijven) een rol. Kortom, Goed nadenken over de boodschap is belangrijk, maar hoe je het uiteindelijk presenteert aan de doelgroep is pas echt van essentieel belang.

Zelf aan de slag
De aandacht krijgen is namelijk éèn ding, het vasthouden van de aandacht is de uitdaging waar je als contentmaker voor staat. Dus zijn creativiteit, authenticiteit en betrouwbaarheid belangrijke aspecten die bijdragen aan de virale potentie van de video’s. Zoals ook een call to action bij kan dragen dat de video niet alleen gezien, maar ook gewaardeerd wordt. Met natuurlijk als uiteindelijk doel om mensen aan te zetten iets met je product, dienst of bedrijf te gaan doen. Om dat goed voor elkaar te krijgen is het vaak wenselijk om een bepaald format te verzinnen. Een raamwerk waarin de boodschap wordt gebracht, bijvoorbeeld een dag uit het leven van een medewerker in geval van personeelswerving, of een gast aan het woord na een restaurantbezoek. Een terugkerende rubriek waarin je telkens een bepaalde case onder de aandacht brengt. Het zijn een aantal formats waar je aan zou kunnen denken. Met als voordeel dat je de content ver vooruit kunt maken en inplannen. Want dat het maken van content niet eenvoudig en tijdrovend is, daar kwamen de ondernemers achter toen ze zelf even aan het werk mochten. Het bedenken van een format bleek nog niet zo eenvoudig, laat staan de tijd die je er in moet stoppen om het te maken.  

In de praktijk
Dat het echter de moeite loont om toch een serie goede video’s te maken bleek uit de best practise van Brouwers Reklame, Om de naamsbekendheid van het bedrijf te verhogen hebben zij een mooie serie gemaakt met de oudste medewerker van het bedrijf, die enthousiast vertelde over zijn werk en het bedrijf. Een serie die, zo bleek uit de dat en analyses die TikTok uitvoert en deelt, heel goed is bekeken en dus op een positieve wijze heeft bijgedragen aan de naamsbekendheid van Brouwers Reklame. Zo positief dat er inmiddels in samenwerking met Clicktok, een nieuwe serie video’s is gemaakt. Want dat TikTok je kan helpen bij het behalen van je communicatie- en marketingdoelstellingen werd na deze middag haarfijn duidelijk. Met dank aan Feie en Eline.  

Hieronder een sfeerimpressie van het evenement